Užšalę ežerai ir upės jau gali būti pavojingi

Nors ledas dar pakankamai storas, tačiau jo storis skirtingose vietose gali būti nevienodas, todėl reikia būti labai atidiems ir žinoti, kaip elgtis įvykus nelaimei.

Užšalę vandens telkiniai vilioja ne tik poledinės žūklės mėgėjus, bet ir žiemos pramogų pasiilgusius vaikus bei suaugusiuosius. Nors ledas šiomis dienomis dar pakankamai storas, Kauno mariose jis siekia 22 cm., tačiau verta atkreipti dėmesį į tai, jog ledo storis skirtingose vietose nėra vienodas. Dažniausiai ledas plonesnis ten, kur yra įšalę medžiai, krūmai, nendrės, taip pat, kur įteka upeliai ir šaltiniai, todėl šiose vietose turėtume būti itin budrūs.

Prieš lipant ant ledo būtinai įvertinkite užšalusio vandens telkinio vaizdą. Šiuo metu Kauno marių ledą dengia 5–10 cm storio sniego sluoksnis. Būtent apsnigtas, pripustytas ar suaižėjęs, nelygus, drėkstantis ledas pavojingiausias. Svarbu atkreipti dėmesį ir į ledo spalvą. Žalio ir žydro atspalvio ledas tvirčiausias, o tuo tarpu balsvą, geltoną atspalvį turintis ledas nėra saugus.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas įspėja, jog ledas pakankamai tvirtu laikomas, kai jo storis siekia 7 cm., tačiau ant tokio ledo saugu lipti tik pavieniams žmonėms. Einant kartu su grupe, minimalus ledo storis turėtų būti bent 12 cm. Lipdami ant ledo kartu su didesne grupe žmonių laikykitės saugaus atstumo, nes vaikščiojimas greta vienas kito padidina įlūžimo riziką. Jokiu būdu nepalikite vaikų be priežiūros. Ant ledo saugiausia lipti šviesiu paros metu, nes tuomet paprasčiau pamatyti visas pavojingiausias zonas. Žvejai eidami ant ledo privalo turėti gelbėjimosi liemenę ir smaigus.

Ką daryti įlūžus ledui?

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro specialistai pataria nepanikuoti, suvaldyti kvėpavimą, desperatiškai nesikabinti už ledo krašto, nes jis lūžinės ir taip prarasite jėgas. Bandykite įsikabinti į tą pusę iš kurios atėjote, nes ten ledas yra patikrintas ir saugesnis. Iš lėto ropškitės ant ledo plačiai ištiestomis rankomis ir krūtine, po to kojomis viena po kitos. Nenusivilkite drabužių – jie apsaugos jūsų kūną nuo šalto vandens ir ledo. Užlipę ant ledo paskirstykite savo kūno svorį. Neikite ant kojų, geriausia šliaužti ar ropoti keturiomis į tą pusę iš kurios ir atėjote.

Patarimai pamačius įlūžusį, skęstantį žmogų

Pirmiausia, racionaliai įvertinkite situaciją. Nebėkite aklai gelbėti įlūžusiojo, nes taip sukelsite didesnį pavojų ne tik sau, bet ir skęstančiajam. Sušukite, jog iškviesite pagalbą, taip nuraminsite jį. Jeigu aplink nėra žmonių, skubiai skambinkite 112 ir tiksliai nupasakokite, kas ir kur įvyko.

Nesiartinkite prie skęstančiojo bent 10 m. atstumu, netieskite jam rankos, nes savo svoriu įlaušite ledą. Daug efektyvesnė pagalba – atsigulus ant ledo paduoti tvirtą šaką, slidę, lazdą ar numesti virvę su kilpa, tvirtai surištus šalikus ar kitus drabužius. Esant keliems gelbėtojams galima visiems atsigulti ant ledo, tvirtai suimti vienas kitą už kojų ir sudaryti gyvą grandinę iki eketės. Jeigu negalite pasiekti įlūžusio asmens, nerizikuokite savo gyvybe ir laukite gelbėtojų.

Pirmoji pagalba ištraukus nukentėjusįjį į krantą:

• Patikrinkite kvėpavimą ir pulsą, jei reikia, pradėkite gaivinimą.

• Atsižvelgdami į situaciją, kvieskite greitąją medicinos pagalbą numeriu 112.

• Nugabenkite nukentėjusįjį į šiltą patalpą.

• Nuvilkite sušlapusius drabužius ir pakeiskite juos sausais, apklokite nukentėjusįjį apklotais, antklode, drabužiais.

• Sąmoningam nukentėjusiajam duokite gerti šiltų saldžių gėrimų. Netrinkite nukentėjusiojo odos, neduokite jam gerti alkoholio.

Ledas – ypatingai slidus paviršius, todėl galimi ir paslydimų bei traumų atvejai. Nugriuvus gali įvykti įvairios traumos: sumušimai, patempimai, išnirimai, lūžiai. Norint save apsaugoti, rekomenduojama avėti batus su giliu protektoriumi, apsirengti daugiau sluoksnių, apsaugoti labiausiai pažeidžiamas kūno dalis: galvą, kaklą, nugarą. Ant ledo eikite lėtai, mažais žingsniais, su savimi turėkite lazdą. Nelaimėje nepalikite kitų, padėkite jiems ir skubiai iškvieskite greitąją pagalbą.

Informacijos šaltinis  Kauno miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras

Susiję straipsniai